Programma 2022-2026

Programma 2022-2026

We hebben de afgelopen jaren heel veel mensen in onze mooie gemeente ontmoet. Mensen die enthousiaste verhalen vertellen over hun bijdrage aan onze samenleving. Mensen die trots zijn op wat ze doen en zich inzetten om de gemeente nog mooier te maken. Dat inspireert ons om de komende periode met nog meer enthousiasme aan de slag te gaan.

We wonen samen in Smallingerland in een mooie omgeving met goede voorzieningen. We vinden het als PvdA belangrijk dat iedereen zich hier thuis voelt en dat iedereen gelijke kansen heeft.

Vanuit de Sociaal Democratie zetten wij ons in voor een respectvolle en solidaire samenleving. Vanuit onze insteek zetten we ons in voor de kwetsbaren in onze samenleving. Dit programma kan nooit volledig zijn over wat wij voor staan, maar onze basiswaarden zijn duidelijk.

Onze plannen voor:

Financiën

Een groot deel van de begroting van de gemeente wordt bepaald door landelijk beleid. Een meerjarenbegroting gaat altijd over jaarlijks terugkerende (structurele) uitgaven en inkomsten. Deze moeten in evenwicht zijn

Dienstverlening

Iedereen heeft wel eens met de gemeente te maken. Soms gaat het om iets “kleins” als het aanvragen van een rijbewijs of paspoort een andere keer zijn het grotere dingen

Veiligheid

Je veilig voelen is belangrijk. De inrichting van de omgeving, verkeersmaatregelen, toezicht van handhaving en politie en adequaat optreden bij calamiteiten versterken dit gevoel. Helaas zijn er ook situaties die

Lokale Democratie

Democratie is veel meer dan ‘politiek’. Bij nieuwe vormen van democratie worden inwoners actief betrokken bij beleidsontwikkeling en besluitvorming. De overheid moet handelen volgens de menselijke maat en vanuit een

Onderwijs

Ieder kind verdient een eerlijke start. Het zou niet uit moeten maken waar je wieg staat, wie je ouders zijn en wat de inhoud van hun portemonnee is. Wellicht een

Sport, Cultuur, Kunst en Recreatie